Golla – satsar internationellt

Miia Humalajoki

Golla är ett framgångsrikt internationellt företag som har specialiserat sig på att designa trendiga väskor till alla slags bärbara elektronikprylar. Golla har producerat sina produkter sedan 1995 och de blir igenkända över hela världen på grund av sina färger, trendiga mönster och utmärkta kvalitet.

Gollas e-handel etablerades år 2013 i samarbete med Vilkas Group. Butiken finns tillgänglig på både engelska och tyska i 17 europeiska länder. Gollas Supply Chain Director Miia Humalajoki betraktar e-handeln som en enorm möjlighet för internationalisering.

"Golla har en annorlunda e-handel jämfört med många andra. I allmänhet säljer nordiska e-butiker endast nationellt. Golla har sedan starten blivit mer och mer internationella och det stod klart redan från början att e-handeln skulle vara internationell."

E-handelns betydelse växer

Kunden har en fördel av att hela den senaste kollektionen finns i nätbutiken. Nätbutikens tydliga design representerar Gollas image och gör navigeringen enkel.

Nätbutiken är inte bara en distributionskanal av produkter för Golla - den är också ett viktigt verktyg i uppbyggandet av varumärket. E-handelns betydelse för företaget växer hela tiden eftersom de lär sig att använda butiken bättre och bättre i olika sammanhang.

"Vi testar olika strategier inom marknadsföring. Om vi finns i 17 länder så räcker det inte att bara investera i nationell försäljning. Vi måste hitta den rätta strategin i en sådan situation.”

Rätt partner

Enligt Humalajoki är valet av rätt partner A och O. Det kan också vara värt att tänka på var företaget kommer befinna sig i framtiden.

“Man måste förstå vad det egna företaget behöver och välja passande partner och system. Samarbetet med Vilkas har varit mycket lätt. Vi har snabbt fått effektiva lösningar.”
Humalajoki uppmanar alla företag till internationalisering med hjälp av e-handel.

"Man behöver inte vara rädd för internationalisering.”