Dryckesglas.se - renodlad e-handlare med stort kundfokus

Idén till butiken kom utifrån ett intresse för provning av whisky, rom och övriga destillat som fick grundarna att söka efter de bästa provningsglasen. När de upptäckte att dessa oftast bara fanns tillgängliga för restauranger och pubar bestämde de sig för att öppna e-handeln dryckesglas.se. Butiken har växt sedan starten 2010 och har nu en lokal på 300 kvm med ca 700 artiklar, allt från just provningsglas till smarta vintillbehör, tillbehör för baren och pizzatallrikar som säljs till både privatpersoner och företag.

Ägaren Ulf Westberg berättar att de ända från början endast funnits på nätet: "Vi har ingen fysisk butik. Utan möjligheten att sälja på Internet på ett enkelt sätt skulle vi inte finnas idag."

 

Kundfokus

Något som dryckesglas.se lägger stor fokus på är kundtjänsten. De ger ofta råd till sina kunder och instruktioner i hur de får ut mesta möjliga upplevelse av olika drycker. Ända från början satsade de mycket på kundtjänst samt rutinerna för allt som händer från inkommen order till att kunden mottager sin beställning. Medarbetarna har alla en djup kunskap om sortimentet och är alltid redo att erbjuda kunderna enkla knep för att få till både smak och upplevelse av drinkar och cocktails.

"Vi ser inte kundtjänst som en kostnad utan det är just där vi möter kunden och kan skapa ett förtroende som vi hoppas gör att kunden återvänder till oss." säger Ulf.

Utmaningar

Den största utmaningen enligt Ulf har varit att få till en sökmotorvänlig webbutik. Om de istället satsat på design så skulle de ha en snygg butik men inga besökare. Den främsta anledningen till att de valde just plattformen som Vilkas erbjuder var det inbyggda SEO-verktyget som hjälpt mycket för att få igång webbutiken och synas på bästa sätt på Google m.m. Även det faktum att Vilkas har en egen teknisk utveckling som kan ta fram de funktioner som de som kund kan fråga efter var viktigt enligt Ulf:

"Driften och upptiden är otroligt viktig för en e-butik och det är just därför vi valde en partner som driftar och utvecklar själva och inte valde en open source plattform på ett webbhotell som inte har e-handel som specialitet."

Framtiden ser ljus ut för dryckesglas.se med nya medarbetare inom kort. Ulf berättar att de har inställningen att skynda långsamt.

"Vi har lärt oss att skynda långsamt och inte slarva utan att tänka oss för och inte försöka ta stora andelar av marknaden, det ger avkastning på kort sikt men vi hoppas finnas länge till och då vill vi försöka nå framgång på lång sikt."