Din webshopslösning har precis blivit ännu bättre

För oss är det viktigt att våra kunder är nöjda. Innan sommaren skickade vi ut en kundundersökning där vi fick mycket bra feedback och önskemål angående funktionerna. Med önskemålen som bas har vi genomfört några uppdateringar av våra funktioner. Uppdateringarna innhåller både förbättringar av existerande funktioner samt en del helt nya funktioner.

I listan nedan beskriver vi funkationerna och i parantes efter namnet framgår i vilka butikstyper funktionen lagts till. "Alla" betyder att funktionen nu finns i alla Starter, Mini, Active och Pro-butiker.

NY: Fler knappar för social media (Alla)

Förutom de tidigare tillgängliga Facebook- och Twitterknapparna kan man nu också enkelt lägga till WhatsApp-, Reddit- och Pinterestknappar på produktsidorna. Dessa finns på sidan "Marknadsföring >> Social webb".

NY: Intrum Justitia B2B betalsätt (Alla)

Utbudet av betalningsleverantörer har utökats med en ny tjänst för den finska marknaden. Nu kan man använda Intrum Justitias kreditupplysningstjänst. Tjänsten kollar med hjälp av organisationsnumret om företaget får genomföra beställningen. Om företaget inte har acceptabla kredituppgifter så stoppar tjänsten beställningen. Man kan lägga till betalsättet på sidan "Inställningar >> Betalning >> Välj >> Intrum Justitia Credit Check".

Antalet leveranssätt har ökat (Starter, Mini, Active)

Det finns tjänster som kan erbjuda flera olika fraktalternativ via ett och samma leveranssätt i butiken. Men ibland kanske man vill dela upp fraktalternativen på olika leveranssätt, t.ex. för att kunna erbjuda olika slags prismodeller för olika alternativ. Genom att erbjuda flexibla fraktalternativ kan man öka beställningskonverteringen och därför har vi ökat antalet leveranssätt man kan ha i de olika butikstyperna. De uppdaterade antalen är:

  • Starter 5
  • Mini 15
  • Active 30

NY: Produktbetyg (Mini)

Flera studier visar att kunder uppskattar andra kunders erfarenheter och åsikter om produkter och tjänster. Kundrecensioner har en direkt inverkan på konverteringen plus att det skapar nytt och unikt innehåll som är bra för sökmotorsynligheten. Nu finns funktionen för produktbetyg också tillgängligt i Mini-butikerna. Du kan börja använda produktbetyg från sidan "Produkter >> Produktbetyg >> Inställningar".

NY: Sökmotoroptimeringsassistent (Mini)

Hur bra har du lyckats skapa produkt- och kategoriinnehåll om man tittar från en sökmotors synvinkel? Vad behövs fortfarande läggas till, vad skulle kunna förbättras, vilka sidor länkar till ditt innehåll, vilka sökord används mest och hur ser Googles sökresultat ut för din produkt- eller kategorisida? Allt detta och mer får du reda på med hjälpa av vår sökmotoroptimeringsassistent som nu också finns tillgänglig för Mini-butikerna. Funktionen finns på sidan "Marknadsföring >> Sökmotoroptimering (SEO)" samt högst upp till höger på varje sida för produkter, kategorier och annat innehåll.

Antalet produktvarianter har ökat (Mini, Active)

Tröjor, byxor, jackor, skor - för alla dessa slags produkter finns det vanligtvis olika varianter, så som färger, storlekar eller längd. Då är det bra att kunna visa dessa för kunderna på samma sida, där kunden enkelt kan välja vilken variant de vill ha utan att behöva flytta sig mellan olika sidor. Vi vill också ge våra e-handlare större möjligheter att kunna skapa olika varianter. De uppdaterade antalen produktvarianter är:

  • Mini 100
  • Active 200

NY: Mottagare av meddelande om tillgänglighet via e-post (Mini, Active, Pro)

När en produkt är slutsåld så finns det en funktion där kunder kan välja att automatiskt få ett e-postmeddelande så fort produkten finns i lager igen. Den här funktionen finns på sidan "Produkter >> Produktinställningar >> Tillgänglighet".

För e-handlaren skulle det då vara intressant att få veta hur många kunder som väntar på att få veta när produkten kommer tillbaks i lager. Med hjälp av den informationen kan man t.ex. ta beslut om hur stor mängd man bör beställa till lagret.

Nu finns den här informationen tillgänglig. På sidan "Produkter >> Tillgänglighetsmeddelande" kan du se antalet kunder som väntar för varje produkt som är slutsåld. Du kan även för varje produkt se vilka kunder som väntar på just den produkten på fliken "Tillgänglighetsmeddelande" i produktens inställningar. Inställningarna för själva e-postmeddelandet finns på sidan "Inställningar >> E-postutskick >> Produkter >> Meddelande om produkttillgänglighet".

Obs! När man lägger till ett lagersaldo igen för produkten så skickas automatiskt ett e-postmeddelande till kunden och därefter tas kunden bort från mottagarlistan. Om du alltså vill kommunicera med kunden i något annat meddelande bör du alltså först spara e-postadressen någonstans.

NY: Knapp för produktvarianter (Mini, Active, Pro)

I själva butiken på kategorisidorna så visas en lista med produkterna som lagts till i varje kategori. I de här listorna finns en funktion för att visa en "Lägg till i varukorgen"-knapp under produktinformationen, men knappen visas inte för produkter som har varianter eftersom kunden först måste välja variant innan produkten kan läggas i varukorgen och detta görs först på produktsidan.

Nu finns det istället en egen knapp för produkter med varianter som visas i kategorilistorna. Knappen tar då kunden till produktsidan där kunden kan välja variant innan de lägger produkten i varukorgen. Inställningen för detta finns på sidan "Produkter >> Produktinställningar >> Varukorgsknapp för varianter" där du även själv kan välja vilken text du vill ska stå på knappen.

NY: Merförsäljning i den separata mobilvyn (Mini, Active, Pro)

Många e-handlare använder numera en responsiv design som skalas enligt storleken på skärmen som används. Med en responsiv design får kunden i princip samma upplevelse i mobilen som med datorn. En del e-handlare använder dock fortfarande den förenklade mobilvyn.

En ny funktion har nu lagts till för den förenklade mobilvyn som gör att på produktsidan visas automatiskt länkar till de produkter som lagts till för merförsäljning för produkten.

Fler kategorier och innehållssidor (Active)

Kunderna kan använda sig av flera olika söktermer när de letar efter produkter. Alla dessa kanske inte passar att användas på produktsidorna. Då kan man istället skapa egna sidor som t.ex. ger tips eller instruktioner om hur man använder produkterna. Alla vet att sökmotorerna gillar mångsidigt innehåll och nu kan du låta dina skrivartalanger blomma ut med upp till 500 olika sidor.

NY: Sökfilter med produkternas attribut (Active)

När man har många olika produkter i butiken är det viktigt att det är enkelt för kunderna att hitta den produkten de letar efter. Nu kan man använda sig av produkternas attribut för att skapa ett sökfilter. Om du t.ex. har skapat olika färger, storlekar, material, modeller osv så kan kunderna då välja att bara visa produkter med specifika attribut när de letar efter produkter. Här på vår supportsida kan du läsa mer om sökfiltret.

NY: Merförsäljning i varukorgen (Active, Pro)

Vet du varför det finns godishyllor precis brevid kassorna i mataffärer? Det är såklart för att man ska lockas att handla något mer när man precis är på väg att betala. Nu finns den här möjligheten också i din webshop och du kan välja att visa merförsäljning på varukorgssidan för de produkter som redan ligger i varukorgen. Varje typ av merförsäljning har sina egna inställningar (relaterade produkter, tillbehör, automatisk merförsäljning) och du kan välja hur många produkter som ska visas som merförsäljning. Inställningarna finns på sidan "Inställningar >> Varukorgsinställningar >> Cross-selling".

NY: Produkt med öppet pris (Active, Pro)

Vill du sälja presentkort i din webshop eller vill du erbjuda möjligheten att ge gåvor? Då passar det inte alltid med en helt vanlig produkt som du har gett ett specifikt pris. Ett bättre alternativ vore att kunde själv kan välja priset.

Den nya funktionen med öppet pris ger dig precis den möjligheten. Inställningarna finns när du skapat en produkt på fliken "Open price" där du fyller i min- och maxpris, hur priset avrundas osv.

Share on social media