Vad har Billackering.eu lärt oss om internationalisering och datasystem? Del 2 av 3

I den första delen av Vad har vi lärt oss av Billackering.eu berättade jag om hur allt började i Finland med automaalit.net, med lite generell info om det nuvarande läget. Uppmuntrade med insikten: “Oj – man kan faktiskt sälja billack på nätet,” bestämde jag och pappa oss för att köra på och försöka växa genom internationalisering och få en bättre lönsamhet genom effektivisering av processer. Nu tänkte jag att vi ska titta närmare på vilka delar som bygger upp internationell e-handel och de datasystem som stöder den.

INTERNATIONALISERING I STORA DRAG

Internationalisering har varit Billackering.eus strategi och den innehåller många frågor som kan vara intressanta, men även svåra för e-handlare. Den första frågan är ofta åt vilket håll man ska expandera och i hur stor skala man ska försöka skaffa kunder från andra länder. Vi kom fram till en modell där vi tar det ett språkområde åt gången. Det är naturligt för många finska e-handlare att börja med Sverige och det gjorde också vi. En annan vanlig fråga är om man borde sätta upp en egen webshop med en egen domän för varje språkområde eller om en och samma webshop ska användas som bas för alla? På sätt och vis finns det inte bara ett rätt svar på detta, utan handlaren måste själv fatta detta beslut och gå framåt med det som bestäms. Vi bestämde oss för att ha en egen webshop för varje språkområde. Vi tror att detta beslut ger oss möjligheten att erbjuda en bättre kundupplevelse. En så lokal butik som möjligt med lokalt språk, lokala betal- och fraktsätt och med en bra domän får oss att verka som en lokal aktör. Att handla från butiker i det egna landet är viktigare i andra nordiska länder än vad det är i Finland. Därav skapades www.billackering.eu som är riktad mot svenska kunder. Efter det tog vi ännu ett steg framåt och nu har vi en lokal webbutik även i Danmark. Butiken hittar du på adressen www.autolakhandel.dk.

AFFÄRSSYSTEM GÖR PROCESSER EFFEKTIVARE OCH FÖRBÄTTRAR VERKSAMHETENS KVALITET

Till grund för e-handeln ville vi ha ett affärssystem (ERP) som klarar av att stödja bakgrundsprocesser för flera webbutiker. Syftet var att:

  • Förtydliga uppföljning av antalet produkter på lager och sprida de över flera webbutiker.
  • Effektivisera inköpsprocessen.
  • Införa en modern kassa i de fysiska butikerna.
  • Möjliggöra rapportering och inventering av lagret.

En särskild utmaning var hanteringen av produktvarianter, för att kunna förenkla administreringen av produkternas grunduppgifter. Detta krävde lämpliga processer både från ERP-systemet och från webbutiken. Lösningen var också tvungen att stödja webbutikerna i de olika länderna (Finland, Sverige, Danmark) och kunna hantera de olika språken och valutorna. Beslutet föll till sist på affärssystemet från Odoo.

BOKFÖRING I FINAGO

Redan från början har bökföringen skett i Finago (f.d. Procountor). Odoo hade också en modul för bökföring, men det saknades fortfarande många funktioner jämfört med Finago. Finago fungerar bra i anslutning till myndigheter och ett stort antal bokförare kan använda programmet. Vartefter så börjar Finago också fungera i de andra nordiska länderna, vilket betyder att det kommer bli ännu bättre när det gäller den internationella verksamheten. Länken mellan Finago och Odoo sker i de försäljningsrapporter som matas in manuellt en gång i månaden från Odoo till Finago. Man får även smidigt rapporter gällande inventeringen till bokslutet från Odoo. För mer enhetlig information och optimering av partnernätverket skulle vi möjligen behöva fundera på att byta ut Finagos tjänst mot Odoo. Detta skulle dock bara bli aktuellt i framtiden om Odoo förblir en optimal lösning för vår verksamhet.

LOKALA BETALSÄTT

Vi strävar efter att kunna erbjuda våra kunder de populäraste lokala betalsätten. Kunder betalar gärna med de betalsätt som de redan känner till. Den här strategin är ibland svår eftersom man ofta behöver ha en lokal identitet, bl.a. momsnummer, bankkonto osv. Lyckligtvis har vi också Klarna, som med sin verksamhet har gjort internationaliseringen betydligt lättare. Klarna är helt klart vårt populäraste betalsätt, därefter PayPal och som bra trea har vi Checkout Finland i Finland, Dibs i Sverige och Dankort i Danmark.

LOGISTIK UTANFÖR LANDETS GRÄNSER

Med logistiken har vi strävat efter idén att man med en bekant, lokal logistikpartner får den bästa kunderfarenheten. Billackerna är kemikalier, vilket har minskat antalet potentiella partners väsentligt. Att transportera kemikalier luft- eller sjövägen är för dyrt, så av kostnadsskäl använder vi vägtransport.
I Finland har vår partner redan från början varit Matkahuolto som alltid har gjort sin del bra. Varuleveranser till Sverige och Danmark går via Haparanda till Postnords nätverk. Det går ändå att upprätthålla rimliga leveranstider trots denna omväg. Leveranser till Danmark kommer vanligtvis fram inom 3–5 dagar. I Finland får kunden sitt paket inom 1–2 dagar och vi får även kontinuerligt positiv feedback om förvånansvärd snabb leverans.

Alla e-handlare klarar av en internationalisering. Man måste bara välja rätt samarbetspartners och vara beredd på att spendera tillräckligt med tid och resurser. Det finns ingenting mystiskt med det här, till skillnad från nästa och även sista delen som handlar om Billackering.eu:s multikanala marknadsföring. När det gäller marknadsföring så måste man, eller får man, vara kreativ och modig men vad som gör det spännande är att man inte alltid vet vad som fungerar. Jämfört med t.ex. datasystemen som man från dag till dag vet om de fungerar eller inte.

Text av Vilkas Groups VD Markku Korkiakoski

Tillbaka

Share on social media