Framsida » Support » Sociala medier i e-handeln

Sociala medier i e-handeln

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Olika sociala medier används dagligen av en massa människor. För e-handlare är det här ett utmärkt tillfälle att träffa nya kunder. Dessutom är social media ett kostnadseffektivt marknadsförings- och kommunikationsverktyg.

I sociala medier kan användare gilla/följa något väldigt detaljerat tema. Likaså kan en grupp skapas för att fokusera på ett väldigt marginellt ämne. Till följd av detta kan även e-handlaren segmentera sin målgrupp väldigt noga.

Kostnadsfri reklam

Sociala medier är i stort sett gratis att använda både för konsumenter och företag vilket gör tröskeln till att marknadsföra lägre. Det enda som behövs investeras är tid. Det finns även tjänstleverantörer inom sociala medier som erbjuder hjälp i att marknadsföra och synas.

En viktig anledning till att synas i sociala medier är att det ökar din sökmotorsynlighet.

Vilka tjänster erbjuds?

Det finns tiotals kanske t.o.m. hundratals olika tjänster. Innan du börjar marknadsföra din butik hos en vald tjänst, undersök den först som en besökare. Det är viktigt att veta vad som är ett lämpligt och vad som är olämpligt beteende. Flashig reklam och överdriven uppdatering kan kanske istället vändas emot dig. Å andra sidan kan där finnas människor som verkligen tycker om dina produkter och därför rekommenderar dem till sina egna kontakter. Det här är grejen med sociala medier: både bra och dåliga nyheter sprider sig snabbt från användare till användare.

Facebook

Facebook är bekant för väldigt många vilket är en viktig faktor när man överväger att använda deras tjänst. På Facebook kan användare gilla en sida eller produkt och företaget kan då kommunicera nyheter om produkterna och butiken på sidan. När en användare gillar sidan syns det även för alla användarens kontakter och på så sätt sprids informationen.

Hur kan en nätbutik dra nytta av sociala medier i praktiken?

Det kanske viktigaste du kan få ut av sociala medier är lojala kunder. När dina kunder kan följa vad som händer i din butik kan du samtidigt följa vad som sägs om din butik (och om så behövs, reagera på det).

Exempel på saker du kan skriva om:

  • Events som man kan delta i
  • Kampanjer, erbjudanden och rea
  • Nya produkter
  • Nyheter och övrig information

Du bör också hålla koll på och dela om din butik, produkter eller bransch nämns i någon intressant blogg eller tidning. Och kom ihåg att även berätta om du skriver en egen blogg. Rabattkuponger är bra för att locka läsare.

Tänk även på hur ofta du uppdaterar i sociala medier. Skriv inte för ofta, kanske en eller ett par gånger i veckan (förutom om det händer någonting speciellt). Kunderna kan lätt tröttna om det kommer alldeles för många inlägg från dig. Men det är såklart viktigt att synas åtminstone nån gång i månaden så att det inte verkar som att det inte händer någonting i din butik.

Var ärlig och öppen

Eftersom vi pratar om just sociala medier betyder det att ordet är fritt även för dina kunder. Detta kan användas för respons. Reagera snabbt och öppet även på negativ kritik.

Share on social media