Hur skriver jag ut adresskort via Itellas Prinetti?

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Itella är Finlands Posten och är en passande partner vid försäljning i Finland. Prinetti är Itellas program för utskrift av adresskort. För att kunna använda Prinettis funktioner måste handlaren ha ett giltigt "Keltainen Kuljetus"-avtal med Itella. Om du inte redan använder Prinetti (på webben) så kan du anmäla dig genom att fylla i formuläret på sidan www.prinetti.net (på finska).

Beställning av användaruppgifter

I beställningsformulärets tilläggsuppgifter bör du fylla i att du använder Vilkas webbutik.

Om du redan använder Prinetti kan du beställa de uppgifter som behövs genom att skicka ett email till tuki@prinetti.net. I meddelandet bör du nämna följande:

  1. Dina avtalsuppgifter för Keltainen Kuljetus, och
  2. Att du vill använda integrationen med Vilkas webbutik.

Efter detta skapar Itella / Logia Software de nödvändiga användaruppgifterna och skickar dem till dig via e-post.

Börja använda tjänsten i butiken

eChannel-ID och lösenord som tillhandahålls av Itella fylls i på sidan Inställningar > Itella Prinetti inställningar.

Obs! För att ditt eChannel-ID ska aktiveras måste du logga in åtminstone en gång på Prinettis sida www.prinetti.net. Efter det kan du använda Prinetti direkt från butikens administration.

På sidan Inställningar > Itella Prinetti inställningar kan du välja om du vill skicka försändelsekoder automatiskt till kunderna via e-post.

Om du väljer att skicka försändelsekoder måste du även aktivera e-postmeddelandet "Prinetti - Försändelsekod för beställning" under sektionen "Annan" på sidan Inställningar > E-postutskick.

Skriv ut adresskorten

Adresskorten skrivs ut från sidan Beställningar > [beställning] > Prinetti.

Genom att klicka på knappen "Hämta JJFI-koder och PDF-etiketter" öppnas adresskortet som ett PDF-dokument i ett nytt fönster. Notera att pop-up-fönster måste vara tillåtna för att detta ska fungera.

Obs

Om du använder Itella Prinetti i din webbutik måste du kontrollera att din adress har rätt land inställt, du måste även fråga efter land från kunden vid beställningstillfället.

Din egen adress finns på sidan Inställningar > Allmänna inställningar > Adress. På sidan Inställningar > Itella Prinetti inställningar kan du ställa in om du vill använda en annan adress än din butiksadress för Itella.

För att fråga kunden om land för leveransadressen måste du gå till sidan Inställningar > Varukorgsinställningar > Registrering. Där ställer du in "Land" som synligt och obligatoriskt för nyregistrering, fakturaadress och leveransadress.

Share on social media