Google Analytics

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Registrera dig i Google Analytics

Din webbutik har en färdig Google Analytics-integration som gör det enkelt att använda Google Analytics utan att manuellt behöva lägga till spårningskoder i butiken. Du aktiverar integrationen med Google Analytics på sidan Marknadsföring > Google Analytics. Integrationen lägger till de så kallade spårningskoderna automatiskt till alla butikens sidor och skickar orderinformation till Googles spårning. Detta gör att Google Analytics ger mer detaljerad information om hur många besökare du har, hur de använder butiken, vilka sidor de tittar på och hur mycket de handlar för.

På sidan för Google Analytics finns högst upp steg-för-steg-instruktioner för hur du börjar använda tjänsten och hur du kan öppna ett Google Analytics-konto, om du inte redan har ett. För att skapa ett Google Analytics-konto kan du klicka på länken i instruktionerna eller klicka här: Skapa ett Google Analytics-konto.

När du har ett Google Analytics-konto så fyller du i ditt spårnings-ID i fältet på sidan Marknadsföring > Google Analytics och sparar. Inga andra inställningar behövs i butiksadministrationen, utan när du sparat ditt spårnings-ID i fältet så börjar besöksstatistiken att skickas till Google Analytics.

 

Ditt spårnings-ID hittar du i Google Analytics under Administratör > Inställningar för egendom i fältet för Spårnings-id.

Statistiken börjar visas ungefär en dag efter att du registrerat dig. Du kan också testa att din spårningskod fungerar genom att titta på realtidsöversikten i Google Analytics och samtidigt navigera till olika sidor i din butik från ett annat webbläsarfönster. Realtidsspårningen bör då visa sidvisningar.

 

Statistik över försäljningssiffrorna i Google Analytics

Webbutikens integration skickar automatiskt försäljnings- och orderinformation till Google Analytics, men Google Analytics-kontot spårar inte detta som standard.

För att kunna se försäljningsinformationen, så som t.ex. vilka sökord och källor som ger högst försäljning så måste man aktivera spårningen av e-handel i Google Analytics. Man ställer in webbplatsen som e-handel i Google Analytics under Administratör > Inställningar för e-handel genom att aktivera spårningarna för e-handel.

I Inställningar för e-handel i Google Analytics finns inställningen Aktivera e-handel som måste aktiveras för att Google Analytics ska spåra ordervärdena.

 

Verifiering av webbplatsen

Om webbplatsen inte än har blivit verifierad, genom t.ex. använda Googles verktyg för webbansvariga, så kommer Google Analytics be dig att bekräfta att det är din webbplats. En alternativ metod måste användas för verifieringen. Den här supportsidan leder dig igenom hur du lyckas verifiera webbplatsen.

 

Uteslutning av webbanker och andra falska källor

Om du ser olika webbanker eller andra falska källor för köpen i din webbutik så kan du utesluta dessa i Google Analytics. Under Administratör > Spårningsinformation > Undantagslista för hänvisningar så kan du lägga till falska källor i listan och utesluta dem från hänvisningstrafiken.

Här finns mer information från Google om ämnet: https://support.google.com/analytics/answer/2795830?hl=sv

 

Ställa in Google Analytics-spårning manuellt

Om man av någon anledning inte vill använda den automatiska integrationen för Google Analytics, utan man vill t.ex. använda en egen anpassad spårningskod så finns det fält på sidan Inställningar > Allmänna inställningar > Avancerade inställningar där man manuellt kan lägga till spårningskoden.

Dessutom kan du lägga till en konverteringskod i fältet Text för bekräftelsesidan / Spårningskod för affiliate på sidan Inställningar  > Varukorgsinställningar > Texter i butiksadministrationen och, om nödvändigt, lägga till platshållare i koden.

Du bör inte använda båda dessa metoder, utan antingen den automatiska integrationen eller den manuella spårningskoden.

 

Google Analytics FAQ

F: Jag har installerat Google Analytics i butiken, men det visas ingen information i Google Analytics.
S: Det brukar dröja ett par dagar innan informationen börjar visas efter att man kopplat ihop butiken med sitt konto. Om detta inte är problemet så kan det vara värt att dubbelkolla att man använt det spårnings-ID som hör ihop med Google Analytics-kontot man vill använda.

F: Det visas information i Google Analytics, men man kan inte se försäljningssumman. Hur får jag butiken att skicka information om summan?
S: Butiken skickar alltid försäljningssumman till Google Analytics, det finns ingen inställning för att stoppa det. Kolla att du har aktiverat spårningen för e-handel i Google Analytics (se instruktioner ovan).

Share on social media