Framsida » Support » Geoblockeringsförbudet i webbutiken

Geoblockeringsförbudet i webbutiken

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Den 3 dec 2018 trädde ett förbud mot onödig geoblockering i kraft inom EU. E-handlare måste följa de nya reglerna vid leverans till andra EU-länder. På den här sidan kan du läsa mer om hur du ändrar inställningarna i din Vilkas-butik. Mer om EU:s geoblockeringsförbud här i vår blogg.

Tillåt alla EU-länder som fakturerings- och leveransadresser

  1. I butiksadministrationen går du till Inställningar > Landsinställningar > Länder.
  2. Längst ner i listan väljer du det land du vill lägga till. Här på EU:s webbsida hittar du en lista på alla medlemsländer.
  3. Klicka på Spara.
  4. För att lägga till ett nytt land, gå tillbaka till punkt 2.

Pro-handlare: ange länder för leverans

Dessa steg är bara nödvändiga om du vill definiera olika villkor för leverans till olika länder. Om du har en Starter-, Mini- eller Active-butik kan du gå till sektionen "Andra än Pro-handlare: ge leveranssätten korrekta namn".

  1. I butiksadministrationen går du till Inställningar > Landsinställningar > Regioner.
  2. Längst ner i listan, ge ett namn på den nya regionen, t.ex. Södra Europa.
  3. Klicka på Spara.
  4. Klicka på regionen du just skapade.
  5. I kolumnen till höger väljer du alla de länder som ska vara med i regionen. Du kan bara välja de länder du tidigare lagt till på sidan Inställningar > Landsinställningar > Länder.
  6. Klicka på Spara.
  7. Nu kan du välja för vilka regioner dina leveranssätt ska vara tillgängliga. Gå till Inställningar > Leverans.
  8. Klicka på ett leveranssätt i listan.
  9. I rullgardinsmenyn för "Tillåt användning av följande leveransadresser" kan du välja för vilken region du vill att leveranssättet ska kunna användas.
  10. Klicka på Spara.

Andra än Pro-handlare: ge leveranssätten korrekta namn

Följ dessa steg om du vill definiera olika villkor för leverans till olika länder.

Om din butiksnivå är Starter, Mini eller Active finns inte funktionen för att begränsa leveranssätten beroende på land. Du bör då informera kunderna om allt de behöver veta i dina villkor.

Dessutom bör du namnge leveranssätten ordentligt, t.ex. "Leverans inom Sverige". I butiksadministrationen, gå till Inställningar > Leverans och välj leveranssättet du vill redigera. Namnet på leveranssättet kan du ändra i "Namn i butiken".

Om en kund väljer det här leveranssättet även om leveransadressen inte är i Sverige så kan du avvisa beställningen och kontakta kunden.

Om du vill, skapa ett leveranssätt för kundavhämtning

Om din butik inte redan har det alternativet, kan du skapa ett leveranssätt där kunden själv kan hämta upp sin beställning från butiken eller lagret.

  1. I butiksadministrationen, gå till Inställningar > Leverans.
  2. Klicka på Lägg till.
  3. I listan "Logistiksäljare" väljer du "Användardefinierat leveranssätt".
  4. I listan "Typ" väljer du "Gratis leverans".
  5. För "Namn i butiken" fyller du i t.ex. Hämta i butik.
  6. Klicka på Lägg till.
  7. För Synlig-inställningen väljer du Ja.
  8. Om du vill kan du välja vilken region kundavhämtningen ska vara tillgänglig för, under "Tillåt användning av följande leveransadresser" (endast möjligt i butiksnivån Pro).
  9. Om du vill kan du lägga till en beskrivning för det här leveranssättet i fältet "Kommentar". Du kan du t.ex. berätta mer exakt var beställningen kan hämtas.
  10. Du kan även definiera resten av inställningarna på den här sidan.
  11. Klicka på Spara.

Förklara eventuella begränsningar i din butik

Du kan erbjuda dina kunder information om eventuella begränsningar för leveranssätten i dina villkor. För att göra det går du i butiksadministrationen till Innehåll/kategorier > Förhandsvisning av innehåll. I vänsterspalten under "Sidor" kan du välja den sida du vill redigera.

Share on social media