Markkus hälsningar till e-handlarna

Markku Korkiakoski

Vare sig du har drömt om en egen webshop i flera år eller bara några veckor så är mitt viktigaste råd att helt enkelt bara komma igång och ta det första steget mot din egen dröm. Jag har själv varit i branschen sedan 1992 och har sett flera framgångssagor när man förverkligat sina e-handelsdrömmar.

Inom e-handel är riskerna mycket mindre än inom andra affärer. Med en webshop behöver man t.ex. ingen fysisk plats för försäljningen och man slipper då betala hyra för det. Istället för att det finns en enda sanning för hur man lyckas med e-handel så finns det flera olika sätt. Viljan att testa nya saker är alltid fördelaktig; om ett sätt inte fungerar så kan man alltid prova nya sätt genom att bättre betjäna sina kunder, utöka sitt sortiment eller effektivisera sin marknadsföring.

Tänk igenom vad just du kan ge kunderna på nätet. Var modig och beslutsam samtidigt som du har ett mål i åtanke. Man behöver dock inte stressa, ett steg i taget med tålamod är ett bra tillvägagångssätt när man ska bygga upp en webshop. Det är viktigt att investera i marknadsföringen, men ännu viktigare är det att ta hand om sina kunder. Man bör tänka på vilka som är företagets styrkor; är du den bland dina konkurrenter som har det största utbudet, den bästa kundservicen eller de lägsta priserna? Man kan även driva en webshop på sidan av sitt andra arbete och om det börjar löna sig så ger en egen verksamhet möjligheten till ett mer fritt och oberoende arbetsliv.

Multikanal och framtida marknadsplatser

Mobilitet och s.k. multikanal blev för några år sedan en stark del av e-handlarnas vardag. Multikanal betyder helt enkelt att förutom datorer använder kunderna även andra kanaler både online och offline. T.ex. används mobiltelefoner och surfplattor allt mer för att göra inköp. Många e-handlare ser också att den fysiska butiken och webbutiken snarare kompletterar än konkurrerar med varandra.

Nästa steg i e-handelsutvecklingen är uppkomsten av nya marknadsplatser. När man söker efter produkter i USA eller Centraleuropa så länkar resultaten ofta till t.ex. Amazon, eftersom e-handlare säljer sina produkter även på Amazon. Norden har inte riktigt hängt med i den utvecklingen, men jag förutspår att marknadsplatser kommer att spela en större roll inom den närmsta framtiden även här hos oss. Jag uppmanar till att följa den här trenden med ett öppet sinne, även här verkar det som att marknadsplatsen och den egna webbutiken, likt den fysiska butiken och webbutiken, inte slår ut varandra utan kompletterar varandra i synlighet och marknadsföring.

Kanalerna i sociala medier är viktiga, men en webshop behöver sin egen hemmabas

Sociala medier har också förändrat e-handlarnas liv enormt. Genom sociala medier är det enklare att bygga upp medvetenheten om sin webshop, öka försäljningen, hantera kundtjänsten och nätverka med andra aktörer i branschen. Dock är det viktigt att förstå att sociala medier är ett bra verktyg, men det är inget man bör förlita och stödja sig fullt ut på. En kanal som är populär idag är nödvändigtvis inte det i framtiden. Ändringar i algoritmer kan få synligheten att rasa över en natt. De viktigaste aktiviteterna sker ändå i den egna webbutiken, alltså kundernas konkreta beställningar. Genom att starta en egen webshop har man också i princip obegränsade möjligheter att presentera sina produkter, samt berätta om sina priser, betalsätt och fraktalternativ. Aktiviteter i sociala medier är definitivt ett plus, men de kan aldrig ersätta en egen webshop.

Den intuitiva tjänsten är lätt att använda själv, men hjälp finns också att få på svenska

Ända från första början har det varit viktigt för oss att vi erbjuder en webshopslösning som var och en av våra 1700 e-handlare ska kunna använda oberoende av ålder och bakgrund. Kodsnack håller vi mellan oss själva; med kunderna pratar vi tydligt och på svenska.

Vilkas e-handelslösning är intuitiv och lätt att använda. Om man som kund behöver skräddarsydda funktioner och integrationer så har vi experter för att lösa detta. Dessutom erbjuder vi support för alla våra kunder via telefon och e-post. Man behöver alltså aldrig känna sig ensam med potentiella utmaningar.

En fungerande e-handelsplattform är okomplicerad och säker

Vilkas jobbar kontinuerligt med att utveckla nätverksmiljöns säkerhet och funktion. Vi använder aldrig osäker teknologi och kompromissar inte med datasäkerheten eller kapaciteten.
Som Vilkas grundare och VD är det viktigaste för mig ändå våra e-handelskunders framgång. I Vilkas e-handelslösning finns just nu flera hundra olika funktioner som våra kunder kan använda för att bygga upp sin egen webshop så bra som möjligt. Vi ansvarar för administrationen, utvecklingen och uppdateringen av funktionerna. Vi försäkrar helt enkelt att våra webbutiker kan fungera dygnet runt, alla dagar i veckan, året runt.

<< Tillbaka

Share on social media