Fem grundstenar för en lyckad webbutik: #2 Bra kundinriktat innehåll

Nu tar vi och tittar närmare på den andra viktiga grundstenen, alltså webbutikens innehåll. Även om detta tas upp i massa olika sammanhang, kurser, seminarier, blogginlägg osv. så är det fortfarande väldigt få webbutiker som verkligen har satsat på att få till bra produktbeskrivningar. Den vanligaste ursäkten är att det tar för lång tid och det kan man såklart förstå, speciellt om det handlar om hundra- eller tusentals produkter. Dock bör alla e-handlare förstå att dåligt innehåll nästan är detsamma som om produkten inte ens vore till salu.

Bra och omfattande innehåll har en direkt positiv inverkan på sökmotorsynlighet och -placering. Ju mer och bättre innehåll som finns på sidan desto längre tid kommer kunderna spendera på sidan. Längden tid som spenderas på sidan är en av Googles kriterier som används för att bestämma sökresultatens ordning.

Coolstuff uppmärksammas ibland för sina annorlunda och unika produktbeskrivningar och de har verkligen satsat mycket på beskrivningarna. De är både infomativa och lite roliga, en del kunder stannar säkert längre på sidan endast för att läsa beskrivningarna. Läs t.ex. deras beskrivning för Speak Out Spel, men glöm inte bort att komma tillbaka till det här inlägget när du läst klart.

AVSAKNAD AV VIKTIG INFORMATION FÖRHINDRAR KÖP

Kunderna bestämmer sig för om de vill köpa en produkt beroende på den information som finns på produktsidan. Om någon viktig information saknas är det lätt att kunden bestämmer sig för att inte handla. Det kan vara något så enkelt som produktens exakta mått, tvättråd för kläder eller produktens tillverkningsland.

Ofta får handlaren färdiga produktbeskrivningar direkt från leverantören. Detta leder till att en massa olika webbutiker har identiska produktbeskrivningar för produkten. Ur sökmotorsynlighetens synvinkel betyder det att det finns flera olika sidor med identiskt innehåll. Den sida som var först med att publicera innehållet kommer då antagligen vara den som får den bästa positionen. Genom att skriva beskrivningarna med egna ord och lägga till mer användbar information skiljer man sig från konkurrenterna och troligtvis börjar det också då synas i sökmotorresultaten.

SKAPA EN DISKUSSION OCH INNEHÅLL RUNT PRODUKTEN

Om det känns jobbigt och svårt att skriva innehåll, försök då engagera dina kunder och bjud in dem att delta i detta. Genom att använda produktrecensioner ger du dina kunder möjligheten att berätta värdeful information och feedback om produkterna. Man ska inte heller vara rädd för negativa recensioner, de är också viktiga att få höra, om de produkter man säljer inte är av bra kvalitet eller om någon information saknas i beskrivningarna. Med hjälp av sådan feedback kan man hela tiden förbättra produktbeskrivningen och minska risken att som tidigare nämts någon inte handlar på grund av saknad information.

LYFT FRAM FÖRDELAR OCH GE TIPS

För t.ex. tekniska enheter, som spelkonsoller eller TV-aparater finns det alltid väldigt mycket teknisk information. Det är bra att den informationen finns med på produktsidan, men det bör inte vara det enda innehållet.

Kunder vill gärna också veta hur produkten fungerar, hur man gör för att få så mycket som möjligt ut av den och kanske hur man kan använda den ihop med andra produkter. Sådan information kan man skriva om direkt på produktsidan eller så skulle man kunna ha en blogg där man berättar ännu mer omfattande om företagets produkter som t.ex. fördelar och användartips.

BRA PRODUKTBILDER

Bra produktbilder är en av de viktigaste sakerna kunder tittar på när de bestämmer sig om de ska handla eller inte. Det gamla ordspråket "en bild säger mer än tusen ord" stämmer verkligen eftersom man oftast först lägger märke till produktbilden och efter det läser man kanske beskrivningen. Det är bra att ha flera produktbilder som visar produkten från olika vinklar eller zoomar in på detaljer. Ett bra exempel är t.ex. handväskor, om produktsidan bara har en bild på framsidan av väskan är det säkert många som inte kommer handla. Det är viktigt att kunden t.ex. också kan se hur väskan ser ut inuti och vilka fack som finns.

Om planen är att ta egna produktbilder lönar det sig att försöka lära sig så mycket som möjligt om ämnet. Vi har skrivit ett tidigare blogginlägg Engagera dina kunder med produktbilder av högre kvalitet. Det finns även en massa artiklar på nätet om hur man kan ta bilder hemifrån, här t.ex. en som beskriver hur man kan ta helt okej bilder med en mobil eller kompaktkamera.

Båda artiklarna lyfter fram meningen med att frilägga bilden från bakgrunden. Det är viktigt både för kundupplevelsen och för hur webbutikens design ser ut i sin helhet. Om man har lagt ner mycket på att få till en snygg design men sen inte tagit bort bakgrunden på produktbilderna så blir helhetsintrycket lätt att bilderna är lådaktiga. Om man dessutom har olika storlekar och former på bilderna blir det väldigt rörigt.

En annan sak som kan vara irriterande för kunder är att man har väldigt små bilder på produktsidan och sen när man klickar på bilden för att man vill se en större bild, så öppnas samma lilla bild bara i ett större fönster.

ANVÄND PRODUKTVIDEOS

Det är inte så många webbutiker än som använder sig av produktvideos och det kan för många e-handlare vara en stor möjlighet. Med video kan man presentera en produkt mer flexibelt och illustrativt än om man bara använder text. Nuförtiden använder ungefär 50-70% av besökare en mobil och mobilanvändare tittar gärna på video. Även Google gillar video, som vi tidigare nämnt ökar längden tid som spenderas på sidan om besökaren tittar på en video. Så det är alltså också bra för sökmotorsynligheten.

SÖKMOTOROPTIMERING KLART

Om man skriver omfattande produktbeskrivningar, använder produktbilder och videos av bra kvalitet, ger kunderna möjlighet att med egna ord skriva recensioner, skriver artiklar eller produkttester så har man utan att kanske tänka på det samtidigt gjort mirakel för sökmotoroptimeringen. Allt detta arbete ökar värdet på produktinnehållet och förbättrar definitivt placeringen i sökmotorer.

Nöj dig inte med produktbeskrivningar på en mening eller ett stycke. Satsa på detta och skriv mer innehåll som kunderna vill läsa.

EXEMPEL PÅ FRAMGÅNGSRIKA WEBBUTIKER?

Ofta lyfts stora världskända varumärken som Amazon, Zalando, Nelly.com, H&M osv. fram som exempel. Men det är svårt att jämföra mindre och mellanstora företag med företag som räknar sin omsättning i en massa miljarder.

Om du missade det tidigare inlägget i den här serien så kan du läsa det här Fem grundstenar för en lyckad webbutik: #1 Förståelse för den internationella konkurrensen.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Fem grundstenar för en lyckad webbutik: #1 Förståelse för den internationella konkurrensen

Vi började vårt första e-handelsprojekt 1998 och sedan dess har vi följt utvecklingen av flera...

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?

Relevant statistik för e-handel

Utan analys av webbutikens statistik jobbar e-handlaren i blindo och missar kanske att se vilka...