Det är inte lätt att marknadsföra en webbutik

Ett av vår bloggs mest lästa inlägg har titeln "Det är inte lätt att starta en webbutik". Till en början låter det kanske som ett lite konstigt ämne i en blogg som ska främja e-handel. Meningen med inlägget var dock att lyfta fram faktumet att även fast man nuförtiden kan starta en webshop enkelt och utan tekniska kunskaper med hjälp av färdiga lösningar som redan har integrationer till betal-, leverans- och marknadsföringslösningar, så krävs det ändå ganska mycket jobb med helheten i att bygga en webshop. Tekniken har utvecklats ännu mer sedan vi skrev inlägget, men mängden arbete det krävs för att bygga en webshop är ändå densamma.

Goda nyheter är dock att det inte krävs något annat än hårt arbete för att öppna en webshop. Lite tråkigare nyheter är att arbetet inte tar slut när man väl har lanserat sin webshop. Därefter börjar marknadsföringen. På nätet är konkurrensen enormt stor, vilken bransch det än gäller. Konkurrenterna kommer inte bara från grannbutikerna utan också kanske från resten av Europa, Amerika och Asien. Hur får man kunderna att komma till just sin webshop?

Kommer ni ihåg när Zalando började i Sverige? Marknadsföringsbudgeten var säkert flera miljarder och ingen missade Zalandos reklam. Det är ett sätt att marknadsföra. Å andra sidan kan man välja att gå en mer måttlig väg och öka sin omsättning genom eget arbete.

UTMANING: VARIFRÅN FÅR MAN BESÖKARE TILL WEBBUTIKEN?

För att en webshop ska ge ekonomisk vinst krävs att man får besökare till butiken. Många besökare. Detta baskrav blir ofta bortglömt i all hast. Om ditt mål t.ex. är att sälja för 100 000 kr per månad och din konverteringsgrad ligger på 2%, din marginal är 50% och snittordervärdet är 1000kr så krävs det att du får 10 000 besökare i månaden för att nå ditt mål. Om snittordervärdet istället är 500kr så krävs det 20 000 besökare. Dessa mätningsvärden beskrivs närmare i ett av våra tidigare blogginlägg.

Räkna ut själv hur många besökare du skulle behöva för att nå ditt mål. För att få dem krävs det marknadsföring. Men samma som med att öppna webshop så kan man lyckas med marknasföringen av den genom hårt arbete. Det krävs inte nödvändigtvis några lyxiga och dyra metoder utan vem som helst som kan skriva och är redo att lära sig nya saker kan lyckas med marknadsföring online.

DET ÄR INTE LÄTT ATT SÖKMOTOROPTIMERA

På lång sikt är den viktigaste marknadsföringsmetoden definitivt sökmotoroptimering. Även om Googles algoritmer ändras då och då har huvudprinciperna ändå varit desamma redan från början. Bra sökmotorsynlighet får man när

  • webbutikens tekniska grund är i sin ordning
  • webbutiken får länkar från andra webbsidor
  • innehållet är unikt och intressant

Samma princip har Google haft sedan starten. Om man har uppnått bra sökresultat med ärliga medel behöver man inte vara rädd att någon framtida algoritmuppdatering skulle avsevärt försämra synligheten. Det som kanske är mest utmanande för en e-handlare är att skapa innehåll. Om man har 1000 produkter i sin butik kan det gå åt en hel del kaffe innan man fått till beskrivande och säljande texter om dem alla. Och ja, texterna ska vara unika. Om kopierade texter skulle hamna överst i sökresultaten vore det bara för lätt (även för dina konkurrenter). Högst upp i sökresultaten kan man också komma via Adwords genom att betala för varje klick, men i längden är det inte lika vettigt att bygga på.

DET ÄR INTE LÄTT ATT SKAPA EFTERFRÅGAN

Sökmotorsynlighet är den bästa kanalen när dina produkter är färdiga att sökas efter och när de faktiskt aktivt söks efter. Om dina produkter är så pass geniala att folk inte vet om än att de behöver dem, då måste du berätta det för folk. Då är sökmotormarknadsföring kanske inte det mest effektiva sättet. För att öka medvetenheten om produkten kan man t.ex. skapa en produktvideo där produktens genialitet och användbarhet kommer fram. Spridandet av videon är enklare om du redan har en närvaro och ett nätverk på sociala medier. Om du precis börjat kan man också köpa synlighet på t.ex. Facebook och andra sociala medier eller kanske använda annonsbanners för att nå ut.

Affiliatemarknadsföring är ett annat sätt att få en bred synlighet med en rimlig budget. Om man hittar t.ex en för just sin målgrupp populär blogg, youtubare eller personlighet på sociala medier som kan göra en produktpresentation så kan det ge en riktig boost för efterfrågan på produkten. Populära influencers vet dock sitt värde och man kan behöva punga ut flera tiotusentals kronor för bara en instagram-bild. Å andra sidan kan någon som bara bloggar som en hobby kanske nöja sig med att de får behålla produkten de presenterar.

Ofta kanske en kund inte känner sig bekväm i att köpa en okänd produkt från en okänd butik direkt första gången. Eller så måste kunden kanske vänta på nästa lönedag. För kunder som är intresserade men inte än har beställt kan man använda sig av remarketing för att senare påminna kunderna om de produkter de tittade på.

DET ÄR INTE LÄTT ATT BYGGA ETT VARUMÄRKE

Om du skulle tappa bort din mobil och behövde köpa en ny direkt, vet du säkert 2-3 webbutiker som du skulle gå in och titta på för att hitta en ny mobil. Dessa butiker kommer säkert upp först eftersom de har byggt upp ett sådant varumärke att de är de första man tänker på när man tänker på var man kan köpa en mobiltelefon. Målet med att bygga ett varumärke är alltid samma: att vara bland de första man tänker på när man tänker på en viss bransch.

Byggandet av ett varumärke kan göras snabbt och kostsamt som Zalando gjorde eller mer långsamt genom naturlig tillväxt. Även ett långsamt byggande av ditt varumärke kräver regelbunden aktivitet. Först och främst måste man se till att kunderna är nöjda så att de i bästa fall sprider det goda ordet om butiken. Det räcker dock oftast inte, utan man måste vara synlig på sociala medier och lyfta fram sin egen kunskap och existens generellt. Kundlojalitet är guld värt för webbutiken, så tidigare kunder bör man komma ihåg med regelbundna nyhetsbrev.

Det viktigaste inom marknadsföring är dock regelbundenhet. Man måste se till att synas kontinuerligt, annars är risken att kunderna går till någon av dina konkurrenter som har kommit ihåg sin marknadsföring. Bland alla andra uppgifter man har som e-handlare (och de är många!) måste man också hinna med marknadsföringen. Då kan t.ex. en enkel marknadsföringskalender vara till hjälp. Lista upp på ett papper eller i t.ex. ett excelark kommande aktiviteter, som uppdateringar i sociala medier, nyhetsbrev, videofilmning, optimeringsarbete, kampanjer osv. Genom att investera i system som automatiserar marknadsföringen kan man få sin marknadsföring mer systematiskt organiserad och tidsbestämd. Men redan en enkel planering hjälper dig att hålla dina mål och öka medvetenheten om dina produkter. Inte ens Zalando slutade sin marknadsföring efter lanseringskampanjen.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?

Tiden för bortförklaringar är över - nu krävs åtgärder

"Framtidstron sviktar i handeln", "Dyrt så in i Norden att skicka paket i Sverige", "Kundernas...

Separata mobilsidor eller responsiv design?

Kundernas första kontakt med webbutiker sker mer och mer via mobilen, så webbutikerna borde ge en...