Vilkas blogg

En blogg om att starta webshop, marknadsföring, kundservice, lite teknik samt den ständiga utvecklingen inom e-handel.

Finns det en e-handelsplattform som är både enkel och mångsidig?

En enkel och samtidigt mångsidig e-handelsplattform är ett mål som också vi här på Vilkas Group har strävat efter. Det finns dock ett dilemma som både handlare och vi som leverantörer kämpar med. I princip går det inte att slå ihop egenskaperna "enkel" och "mångsidig" hos en e-handelsplattform. Vår nuvarande plattform här på Vilkas har många funktioner, redigeringsalternativ och ett oräkneligt antal färdiga integrationer till bl.a. betal- och logistikoperatörer.

Använd kundtyper för mer personlig service

E-handel består av många delar: produkter, handlare, tillverkare, logistik, e-handelsplattform och först och främst av kunder. I en framgångsrik webshop måste alla delar fungera och vara i sin ordning som självständiga delar, men samtidigt också utgöra en länk till kunden. Vad behöver kunden från dessa delar? För att svara på denna fråga måste du först tänka igenom vem som är din kund.

GEO-blocking i EU: Vad behöver Vilkas e-handlare veta?

Den 3 dec 2018 trädde ett förbud mot onödig geoblockering i kraft inom EU. E-handlare måste följa de nya reglerna vid leverans till andra EU-länder. I det här blogginlägget kan du läsa mer om vad du som e-handlare behöver göra och hur du ändrar inställningarna i din Vilkas-butik.

Med en webshop hos Vilkas är det enkelt att sälja till andra länder. Internationell handel blir också mer och mer intressant för små och medelstora handlare. Genom att sälja till andra länder, kan du utöka din marknad och öka försäljningen.

Amazon.se – Topp 5 risker och möjligheter för nordiska e-handlare

Amazon är sannolikt på väg till Norden och Sverige. En mer detaljerad tidsplan är fortfarande oklart, men vissa experter förutspår att det kommer ske redan under 2018. Vad innebär det här för små och medelstora e-handlare? Hur ska en mindre e-handlare reagera på detta? Vilka risker och möjligheter medför en expandering av Amazon till Sverige och Norden?

E-handel med tungan rätt i mun

När man ska skapa en webshop nämns ofta vikten av att ha bra produktbeskrivningar och andra texter. På varje produkt- och innehållssida bör det finnas en egen text, den bör vara av en viss längd och innehålla rätt nyckelord. Genom att följa dessa råd kan man nå långt och hamna högt upp i resultaten hos sökmotorerna. Och grammatiken i texterna? Det är viktigt - eller är det ens det?

Det är inte lätt att marknadsföra en webbutik

Ett av vår bloggs mest lästa inlägg har titeln "Det är inte lätt att starta en webbutik". Till en början låter det kanske som ett lite konstigt ämne i en blogg som ska främja e-handel. Meningen med inlägget var dock att lyfta fram faktumet att även fast man nuförtiden kan starta en webshop enkelt och utan tekniska kunskaper med hjälp av färdiga lösningar som redan har integrationer till betal-, leverans- och marknadsföringslösningar, så krävs det ändå ganska mycket jobb med helheten i att bygga en webshop.

Sidor

Share on social media