statistik

5 affärsproblem du kan lösa med hjälp av data

Statistik är den pusselbit som varje e-handlare behöver för att ta databaserade affärsbeslut, för att öka sin omsättning och för att skapa starkare kundrelationer. Det här blogginlägget handlar om fem delområden som är möjliga att utveckla och lösa genom att använda rätt slags data. Denna data är lätt att hitta med hjälp av en statistikservice. Som exempel används MonkeyDatas statistikservice som finns tillgänglig i Vilkas plattform.

MonkeyData - mer juice från webbutikens statistik

Innovation eller bara efterapning?

Vi upptäckte appen MonkeyData i ePages nya appbutik. MonkeyData är en analyseringsapp utvecklad i Ostrava, Tjeckien som går att koppla till våra webbutiker. Appen hämtar data från webbutiken och visar den i tydliga grafer. Det är även möjligt att koppla andra tjänster till MonkeyData, som t.ex. butikens Facebook-sida, Google Analytics eller Mailchimp och då kan man verkligen börja se fördelarna med appen.

Handlarens förståelse är avgörande vid försäljning och marknadsföring

En ny e-handlare bör först och främst lägga sina tankar och energi på försäljning och marknadsföring. Det är tyvärr något som nya e-handlare ofta missar. Ett typiskt misstag som ofta görs är att snöa in sig på tekniken och designen. Det är något man kan lägga mer tid och pengar på senare, istället bör man få igång kassaflödet direkt med hjälp av försäljnings- och marknadsföringmetoder. Och med det menar vi inte att man behöver ha någon enorm marknadsföringsbudget.

Relevant statistik för e-handel

Utan analys av webbutikens statistik jobbar e-handlaren i blindo och missar kanske att se vilka hinder som stoppar utvecklingen av butiken. För att utveckla butikens produktivitet krävs mätningar av olika slag så att man kan hitta utvecklingsmöjligheter. Jag tänkte nu berätta lite om vilka mätningar som är relevanta och hur man får kurvorna att öka.

Share on social media