seo

E-handel med tungan rätt i mun

När man ska skapa en webshop nämns ofta vikten av att ha bra produktbeskrivningar och andra texter. På varje produkt- och innehållssida bör det finnas en egen text, den bör vara av en viss längd och innehålla rätt nyckelord. Genom att följa dessa råd kan man nå långt och hamna högt upp i resultaten hos sökmotorerna. Och grammatiken i texterna? Det är viktigt - eller är det ens det?

Produktbetyg - använd dina kunders åsikter

Produktbetyg och -recensioner har en central roll inom e-handeln. Här tänkte vi berätta mer om varför produktrecensioner kan öka försäljningen och hur kunderna kan lämna sina recensioner i din webshop.

En e-handlare kan lova en massa saker till kunderna - men i slutändan vet ändå kunderna att handlarens mål är att sälja och därför också att e-handlaren alltid presenterar sina produkter och tjänster från sin bästa sida. Därför har produktrecensioner en nyckelroll i försäljningsprocessen.

Kostnadsfri synlighet för din webbutik - del 2/2

I den första delen tog vi upp några av de populäraste webbplatserna runt om i världen som erbjuder kostnadsfria tjänster och synlighet för e-handlare. Och nu i den här andra delen kommer vi titta närmare på vad man kan göra lokalt för att få en bättre synlighet. Att lyckas med e-handel ligger dock i händerna på e-handlaren själv och det här är bara några idéer av vilka aktiviteter man som e-handlare kan göra.

Fem grundstenar för en lyckad webbutik: #2 Bra kundinriktat innehåll

Nu tar vi och tittar närmare på den andra viktiga grundstenen, alltså webbutikens innehåll. Även om detta tas upp i massa olika sammanhang, kurser, seminarier, blogginlägg osv. så är det fortfarande väldigt få webbutiker som verkligen har satsat på att få till bra produktbeskrivningar. Den vanligaste ursäkten är att det tar för lång tid och det kan man såklart förstå, speciellt om det handlar om hundra- eller tusentals produkter. Dock bör alla e-handlare förstå att dåligt innehåll nästan är detsamma som om produkten inte ens vore till salu.

Vad gör att en webbutik säljer?

Vad är det som gör att en webbutik faktiskt säljer? Butiken måste vara enkel att browsa i och alltid kännas säker att handla i. Ofta göms produkterna under en stor bildslider på förstasidan och på produktsidorna finns det inte tillräckligt med information om produkterna för att kunden ska känna sig säker i sitt val.

Kan sökmotorsynligheten förbättras av flera domäner?

Den här frågan kommer upp då och då, så ett blogginlägg är på sin plats. Alltså, en nybliven e-handlare planerar att skaffa flera domäner till sin webbutik i hopp om att förbättra sin synlighet i sökmotorer.

T.ex. om en webbutik skulle sälja kläder och heta Majas Modebutik så skulle e-handlaren kanske använda domänen www.majasmodebutik.se. Parallellt med detta skulle man också skaffa www.kläderförkvinnor.se och www.modekläder.se som pekar besökarna till webbutiken.

Share on social media