marknadsföring

Vad har Billackering.eu lärt oss om marknadsföring? Del 3 av 3

Marknadsföring är vanligtvis den mest utmanande punkten vad det gäller e-handel och något som man också måste spendera tillräckligt med tid och resurser på. Den första grundregeln är att det inte finns några färdiga modeller, utan varje handlare måste hitta sitt eget succérecept för marknadsföring. Nu ska vi titta noggrannare på vilket recept som har hjälpt Billackering.eu att klara sig på marknaden och hur man kan dela in webbutikens marknadsföring i olika delområden.

5 affärsproblem du kan lösa med hjälp av data

Statistik är den pusselbit som varje e-handlare behöver för att ta databaserade affärsbeslut, för att öka sin omsättning och för att skapa starkare kundrelationer. Det här blogginlägget handlar om fem delområden som är möjliga att utveckla och lösa genom att använda rätt slags data. Denna data är lätt att hitta med hjälp av en statistikservice. Som exempel används MonkeyDatas statistikservice som finns tillgänglig i Vilkas plattform.

Använd kundtyper för mer personlig service

E-handel består av många delar: produkter, handlare, tillverkare, logistik, e-handelsplattform och först och främst av kunder. I en framgångsrik webshop måste alla delar fungera och vara i sin ordning som självständiga delar, men samtidigt också utgöra en länk till kunden. Vad behöver kunden från dessa delar? För att svara på denna fråga måste du först tänka igenom vem som är din kund.

Amazon.se – Topp 5 risker och möjligheter för nordiska e-handlare

Amazon är sannolikt på väg till Norden och Sverige. En mer detaljerad tidsplan är fortfarande oklart, men vissa experter förutspår att det kommer ske redan under 2018. Vad innebär det här för små och medelstora e-handlare? Hur ska en mindre e-handlare reagera på detta? Vilka risker och möjligheter medför en expandering av Amazon till Sverige och Norden?

Det är inte lätt att marknadsföra en webbutik

Ett av vår bloggs mest lästa inlägg har titeln "Det är inte lätt att starta en webbutik". Till en början låter det kanske som ett lite konstigt ämne i en blogg som ska främja e-handel. Meningen med inlägget var dock att lyfta fram faktumet att även fast man nuförtiden kan starta en webshop enkelt och utan tekniska kunskaper med hjälp av färdiga lösningar som redan har integrationer till betal-, leverans- och marknadsföringslösningar, så krävs det ändå ganska mycket jobb med helheten i att bygga en webshop.

Produktbetyg - använd dina kunders åsikter

Produktbetyg och -recensioner har en central roll inom e-handeln. Här tänkte vi berätta mer om varför produktrecensioner kan öka försäljningen och hur kunderna kan lämna sina recensioner i din webshop.

En e-handlare kan lova en massa saker till kunderna - men i slutändan vet ändå kunderna att handlarens mål är att sälja och därför också att e-handlaren alltid presenterar sina produkter och tjänster från sin bästa sida. Därför har produktrecensioner en nyckelroll i försäljningsprocessen.

Trendprodukter för e-handel 2018

För ett mindre företag kan det av flera anledningar vara svårt att starta en webshop med ett brett utbud av en massa olika produktyper. Problemen uppdagar sig speciellt i marknadsföringen och logistiken samt konkurrensen från extremt stora aktörer som t.ex. Amazon. Då kan det vara en bra idé att istället starta en webshop med specialprodukter, dvs. en nischad webshop. Varför funkar det bättre att sälja nischade produkter i en webshop?

Kostnadsfri synlighet för din webbutik - del 2/2

I den första delen tog vi upp några av de populäraste webbplatserna runt om i världen som erbjuder kostnadsfria tjänster och synlighet för e-handlare. Och nu i den här andra delen kommer vi titta närmare på vad man kan göra lokalt för att få en bättre synlighet. Att lyckas med e-handel ligger dock i händerna på e-handlaren själv och det här är bara några idéer av vilka aktiviteter man som e-handlare kan göra.

Sidor

Share on social media