Framsida » Blog » global

global

Hälsningar från Barcelona

Vi besökte konferensen Global E-commerce Summit som anordnas i Barcelona, Spanien varje år. Den här gången var det den 12-14 juni 2017 och här berättar vi lite om några intressanta händelser, situationer och perspektiv som vi upplevde:

Expandera din e-handel i Norden med hjälp av marknadsplatser

I början känns ofta marknadsföringen av webbutiken svårt och dyrt. Och det känns oftast ännu svårare om man vill marknadsföra sig utanför hemmamarknaden. De nordiska länderna anses ofta vara en utvidgad hemmamarknad eftersom handeln mellan länderna pågått i större skala ganska länge och avstånden är relativt små. Men när man börjar titta närmare på frågorna nedan så märker man ganska snabbt att skillnaderna mellan länderna faktiskt kan vara större än man tror. Man skulle kunna tänka sig att marknaderna har harmoniserats på grund av internets globalitet, men så är inte alltid fallet.

Tiden för bortförklaringar är över - nu krävs åtgärder

"Framtidstron sviktar i handeln", "Dyrt så in i Norden att skicka paket i Sverige", "Kundernas orimliga förväntningar". Så har några rubriker låtit de senaste månaderna.

Hur i hela friden ska man kunna konkurrera med internationella företag som har budgetar på tiotals eller hundratals miljoner? Varför kostar frakten så mycket mer från Sverige till andra länder än den gör från andra länder till Sverige? Byråkratin och skatten i Sverige gör det omöjligt att växa. Så låter det ibland på olika seminarier och forum om e-handel.

Share on social media