Framsida » Blog » ehandel

ehandel

De tre viktigaste tipsen för en professionell webbutiksdesign

Designen är inte det viktigaste i din webbutik, men det är definitivt något som dina potentiella kunder först lägger märke till. Ett bra första intryck lockar användaren till att lära känna din butik och dess produkter, medan ett sämre intryck kanske gör att de direkt stänger ned sidan. Så här är tre tips som hjälper dig att övertyga dina besökare med hjälp av webbutikens utseende.

Trendprodukter för e-handel 2018

För ett mindre företag kan det av flera anledningar vara svårt att starta en webshop med ett brett utbud av en massa olika produktyper. Problemen uppdagar sig speciellt i marknadsföringen och logistiken samt konkurrensen från extremt stora aktörer som t.ex. Amazon. Då kan det vara en bra idé att istället starta en webshop med specialprodukter, dvs. en nischad webshop. Varför funkar det bättre att sälja nischade produkter i en webshop?

Tiden för bortförklaringar är över - nu krävs åtgärder

"Framtidstron sviktar i handeln", "Dyrt så in i Norden att skicka paket i Sverige", "Kundernas orimliga förväntningar". Så har några rubriker låtit de senaste månaderna.

Hur i hela friden ska man kunna konkurrera med internationella företag som har budgetar på tiotals eller hundratals miljoner? Varför kostar frakten så mycket mer från Sverige till andra länder än den gör från andra länder till Sverige? Byråkratin och skatten i Sverige gör det omöjligt att växa. Så låter det ibland på olika seminarier och forum om e-handel.

2015 års höjdpunkter hos Vilkas

Den här tiden på året känns det alltid kul att titta tillbaka på vad som hänt under året, här är några höjdpunkter för Vilkas Groups del. Vi har haft ett ganska hektiskt år och en hel del har hänt. E-handeln som bransch har fortsatt växa och i början av december 2015 hade vi också 126 fler webbutiker hos oss än för ett år sedan.

Varför klarar sig e-handel bättre än fysisk handel?

Varför märks inte en lågkonjunktur lika mycket hos e-handlare som den gör i den fysiska handeln? Av någon anledning klarar sig e-handeln bättre i dåliga tider. Detta pekar på att kunderna mer och mer väljer att handla på nätet på bekostnad av den traditionella handeln. Varför? Har e-handeln lyckats bättre med något än vad den fysiska handeln gjort?

10 anledningar varför e-handeln klarar sig bättre än den fysiska handeln:

1. Lägre priser

Sluta bromsa

Miljoner små e-handlare över hela världen bildar tillsammans en armé för förändring, en armé som inte tyngs ned av en historia med handelns gamla sätt. Dessa nytänkande handlare bryter gamla regler och försöker hela tiden hitta nya affärsmodeller. De öppnar till och med webbutiker utan att ha fysiska butiker. De kan beställa sina produkter direkt från fabriken till lagerdörren eller till och med direkt till kundens dörr. De kan ha sin butik öppen dygnet runt och myndigheterna kan inte göra något åt det. De kan göra vad de vill under dagen och ingen kommer t.ex. och tjatar om klockkort.

Vad är det som gör att man lyckas med sin e-handel?

Bland de som lyckas på nätet finns inte bara stora börsnoterade företag. Man hittar en mängd olika framgångshistorier även bland små och medelstora företag som har lyckats skapa en fungerande kanal på nätet. Det här är företag vars berättelser kanske inte alltid lyfts fram på ekonomisidorna i stora tidningar, men de har lyckats inom sitt eget område och bransch. Hur gör man då för att nå framgång på nätet? Genom att titta på de webbutiker som genererar resultat kan man hitta flera gemensamma faktorer som kan ha påverkat framgången.

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?

Som ny e-handlare kan det till en början vara en stor utmaning att sticka ut från sina konkurrenter. I nästan alla branscher finns redan dussintals med konkurrenter och eftersom det är väldigt lätt att jämföra butiker blir värdet på konkurrensfördelarna väldigt högt.

Man skulle kunna lista några nyckelfrågor när det kommer till att skilja sig från sina konkurrenter:

Det är inte lätt att starta en webbutik

Om jag hade vetat hur mycket jobb det skulle kräva hade jag förmodligen övervägt om det verkligen var värt det...

Så kände en e-handlare efter ett månadslångt startprojekt för sin webbutik. Butiken hade redan funnits länge fysiskt men var nu redo att ta steget in i e-handelsvärlden. Projektet hade en deadline eftersom man redan hade beställt en stor annons i tidningen och webbutiken var tvungen att vara klar innan tidningen publicerades.

Share on social media