design

3 enkla sätt att förbättra konverteringen i din webbutik

Obs! Författaren av texten jobbar inte i en hamn, utan i supporten hos Vilkas!

Supporten för Vilkas e-handlare skulle kunna jämföras med en hamn dit många seglar på grund av olika skäl. En del stannar för att ta hand om sina båtar som slitits ute till havs, andra för att fylla på sitt lager, en del för att jämföra sina båtar med andra båtar eller kanske bara för att ta en titt på vad som är nytt i hamnen.

Webbutikens design - vinner det visuella eller konverteringsoptimeringen?

När man designar webbutikens utseende måste man försöka hitta en balans mellan det visuella och konverteringsoptimeringen. En snygg bild eller video som fyller hela startsidan kan ge ett häftigt intryck på besökare, men gör kanske inte så mycket för webbutikens grundsyfte; att sälja. En webbutik kan såklart vara både visuellt imponerande och säljande, så länge man planerar helheten noggrant.

Nya dimensioner för webbutiken med vår nya WordPress-plugin!

När webbutikens design börjar kännas omodern eller man har någon ny designidé man vill göra så är det största hindret oftast känslan av att det kommer bli ett för svårt och tidskrävande projekt. De (t.o.m. kostnadsfria) temana som Vilkas erbjuder kan vara en lösning, men nu erbjuder vi också möjligheten att lägga till produkterna på en WordPress-sida!

Engagera dina kunder med produktbilder av högre kvalitet

Några av de viktigaste sakerna för att lyckas med e-handel är bra produktbeskrivningar och produktbilder av bra kvalitet. Ett rikt innehåll och bilder av hög kvalitet spelar en stor roll när det kommer till konverteringen och kundlojaliteten i webbutiken. Man ser ofta utrymme för förbättring när det kommer till produktbilderna i webbutiker. Speciellt egenproducerade bilder kan ofta vara röriga, bakgrunden är vad som helst, halvbra belysning, lite sämre komposition mm. Ofta kan man få en snyggare produktbild endast genom att ta bort bakgrunden och lägga till skuggor.

Separata mobilsidor eller responsiv design?

Kundernas första kontakt med webbutiker sker mer och mer via mobilen, så webbutikerna borde ge en tillräckligt bra kundupplevelse även för mobilkunder. Om “tillräckligt bra” betyder att kunden ska lägga en beställning eller att kunden ska gilla varumärket och vilja komma tillbaka påverkar den tekniska lösningen för mobilkunder. Alternativen är i regel två: antingen presenteras en separat webbplats speciellt för mobilen eller så anpassas webbutikens layout, såkallad responsiv design. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Hur väljer man rätt produktgrupper?

Det är viktigt att tänka igenom och planera webbutikens produktgrupper. När en ny besökare kommer till webbutikens startsida, hur ska hon/han då kunna hitta precis rätt produkt? Om besökarna kan hitta en lockande länk från kategorimenyn så är de redan ett steg närmare en beställning.

Ofta ser man dock produktgrupper med fantasilösa namn som verkligen inte väcker intresset hos en slumpmässig besökare. Strukturen för produktgrupperna behöver inte vara samma som företagets interna produktsystem utan istället kan man hitta på någonting mer lockande.

Planering av webbutikens layout - var placerar man länkarna?

Om du går in i ett mörkt rum så letar dina händer automatiskt efter strömbrytaren bredvid dörren, av gammal vana. På ett liknande sätt lär sig folk att bete sig även i webbutiker. Alla vet direkt att om man klickar på företagets logga så kommer man till startsidan, eftersom alla webbutiker oftast fungerar så. Av den här anledningen kan det löna sig att vara lite mer konservativ när man planerar en webbutiks layout och, när det kommer till navigeringselementen, inte vara allt för kreativ om det inte finns en viktig anledning.

Share on social media