Vilkas blogg

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce tempor consequat quam, non dapibus diam porttitor at. Duis magna odio, ultrices sit amet commodo eget, condimentum non lorem. Praesent a dui lobortis ex pellentesque fermentum at egestas elit.

Amazon.se – Topp 5 risker och möjligheter för nordiska e-handlare

Amazon är sannolikt på väg till Norden och Sverige. En mer detaljerad tidsplan är fortfarande oklart, men vissa experter förutspår att det kommer ske redan under 2018. Vad innebär det här för små och medelstora e-handlare? Hur ska en mindre e-handlare reagera på detta? Vilka risker och möjligheter medför en expandering av Amazon till Sverige och Norden?

E-handel med tungan rätt i mun

När man ska skapa en webshop nämns ofta vikten av att ha bra produktbeskrivningar och andra texter. På varje produkt- och innehållssida bör det finnas en egen text, den bör vara av en viss längd och innehålla rätt nyckelord. Genom att följa dessa råd kan man nå långt och hamna högt upp i resultaten hos sökmotorerna. Och grammatiken i texterna? Det är viktigt - eller är det ens det?

Det är inte lätt att marknadsföra en webbutik

Ett av vår bloggs mest lästa inlägg har titeln "Det är inte lätt att starta en webbutik". Till en början låter det kanske som ett lite konstigt ämne i en blogg som ska främja e-handel. Meningen med inlägget var dock att lyfta fram faktumet att även fast man nuförtiden kan starta en webshop enkelt och utan tekniska kunskaper med hjälp av färdiga lösningar som redan har integrationer till betal-, leverans- och marknadsföringslösningar, så krävs det ändå ganska mycket jobb med helheten i att bygga en webshop.

Klara, färdiga, ny dataskyddsförordning

EUs nya dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation) träder i kraft den 25 maj 2018. Den nya lagen behandlar varje företags skyldighet att hantera alla personuppgifter noggrant vare sig de kommer från kunder, partners eller den egna personalen. Företagen måste också berätta mer ingående och tydligt hur de samlar in uppgifter, vad de används till, hur länge de sparas och hur personer kan påverka hanteringen av sina egna uppgifter.

Produktbetyg - använd dina kunders åsikter

Produktbetyg och -recensioner har en central roll inom e-handeln. Här tänkte vi berätta mer om varför produktrecensioner kan öka försäljningen och hur kunderna kan lämna sina recensioner i din webshop.

En e-handlare kan lova en massa saker till kunderna - men i slutändan vet ändå kunderna att handlarens mål är att sälja och därför också att e-handlaren alltid presenterar sina produkter och tjänster från sin bästa sida. Därför har produktrecensioner en nyckelroll i försäljningsprocessen.

Trendprodukter för e-handel 2018

För ett mindre företag kan det av flera anledningar vara svårt att starta en webshop med ett brett utbud av en massa olika produktyper. Problemen uppdagar sig speciellt i marknadsföringen och logistiken samt konkurrensen från extremt stora aktörer som t.ex. Amazon. Då kan det vara en bra idé att istället starta en webshop med specialprodukter, dvs. en nischad webshop. Varför funkar det bättre att sälja nischade produkter i en webshop?

Kostnadsfri synlighet för din webbutik - del 2/2

I den första delen tog vi upp några av de populäraste webbplatserna runt om i världen som erbjuder kostnadsfria tjänster och synlighet för e-handlare. Och nu i den här andra delen kommer vi titta närmare på vad man kan göra lokalt för att få en bättre synlighet. Att lyckas med e-handel ligger dock i händerna på e-handlaren själv och det här är bara några idéer av vilka aktiviteter man som e-handlare kan göra.

Share on social media