Amazon.se – Topp 5 risker och möjligheter för nordiska e-handlare

Amazon är sannolikt på väg till Norden och Sverige. En mer detaljerad tidsplan är fortfarande oklart, men vissa experter förutspår att det kommer ske redan under 2018. Vad innebär det här för små och medelstora e-handlare? Hur ska en mindre e-handlare reagera på detta? Vilka risker och möjligheter medför en expandering av Amazon till Sverige och Norden?

Topp 5 möjligheter för e-handlare:

1. Utöka din kundkrets

Amazon har över 94 miljoner unika besökare varje månad bara på euro-marknaderna (Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien). Genom att ansluta din webbutik till Amazons återförsäljarnätverk kan du nå denna kundbas.

2. Internationalisering med hjälp av Amazon

Med hjälp av Amazon kan du avsevärt öka din internationella kundbas och försäljning. Innehållet i webbutiken bör då stödja olika språk och valutor.

3. Bli en del av kundernas mest populära sökmotor

Amazon har på sin huvudmarknad blivit den mest populära sökmotorn, förbi Google, när konsumenter söker efter produkter. Sverige kommer antagligen följa den trenden.

4. Marknadsföringssystem samt värdet av Amazons varumärke till ditt förfogande

Amazons enorma resurser inom digital marknadsföring samt Amazons starka och välkända varumärke kan vara till stor hjälp i marknadsföringen både i Sverige och utomlands, vilket ofta är den svagaste länken för mindre lokala e-handlare. Amazons varumärke skapar ett förtroende för kunden vilket också kan ge mervärde för en global e-handlare.

5. Amazons lagerhantering och logistik

Amazons logistik är i sin helhet trimmad till perfektionism. E-handlaren kan givetvis leverera direkt själv eller använda Amazons egna lager (FBA). Amazon har redan sina FBA-lager i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien. Enligt rykten kommer det även att öppnas ett sådant lager i Sverige där Amazon redan köpt land.

Topp 5 risker för e-handlare:

1. Kommissionsfördelningen kommer att ändras

Amazon tar en ganska stor del av produktens marginal. I genomsnitt ligger Amazons försäljningskommission på 15%. Kommissionen beror på produktkategorin, t.ex. är kommissionen för datorer 6% medan den är 20% för smycken. Amazons kommissioner för den amerikanska marknaden kan du se här. Dock kan de såklart bli annorlunda i Sverige.

2. Svår konkurrens

Hos Amazon kan konsumenterna enkelt jämföra produkterna. I massan av försäljare kan det vara svårt att sticka ut bland konkurrenterna. Hos Amazon kan du t.ex. sticka ut med hjälp av ditt varumärke, kundservice, snygga produktbilder eller priset. Om du är återförsäljare kan det kanske vara svårast att konkurrera med priset. Amazons egna produkter och deras prissättningssystem är automatiserat på så sätt att småföretagare har svårt att få till lönsamhet med lättillgängliga produkter. Dessutom bryr sig Amazon inte så mycket om ditt varumärke eftersom deras affärsidé är att sälja så många produkter som möjligt till lägsta pris. Men man kan alltid konkurrera om tjänster, för det kommer troligen inte vara Amazons bästa sida.

3. Affärer på lånad mark

Amazon bestämmer såklart sina egna regler och ändrar dem när det behövs. Du som försäljare måste bl.a. ha rätt och tillstånd att sälja produkterna och här sägs det att Amazon är väldigt strikta. Antalet produkter som kräver godkännande ökar hela tiden, och om du inte har nödvändiga behörigheter och certifikat kan Amazon slänga ut dig. Dessutom finns det risk för att din grossist kan ingå ett avtal direkt med Amazon och samtidigt förbjuda andra från att sälja där.

4. Långsamma transaktioner

Amazon betalar ut försäljningen till handlaren, minus kommissionen, endast varannan vecka. Detta kan innebära ett växande behov av rörelsekapital för handlaren, men man kan givetvis också se det från en positiv sida om försäljningen hos Amazon går i en växande takt. Självklart är det en fördel om affären är lönsam, klarar av att täcka alla omkostnader och får avkastning.

5. Amazon är komplicerat

Det är tekniskt enkelt att börja sälja på Amazon via Vilkas färdiga integration, men som handlare måste du lära dig Amazons system, som är en helt egen värld. Dessutom, om du vill att din produkt ska visas och bli en del av Amazons AI, måste du investera stort både tidsmässigt och pengamässigt från dina egna begränsade resurser. Även internationella momsfrågor kan vara en utmaning för en mindre webbutik och Amazon hjälper inte riktigt till.

Det mest intressanta med alla risker och möjligheter i denna analys, är att små och medelstora e-handlare är Amazons största konkurrenter. Amazons stenrika Jeff Bezos har vänt denna risk till en möjlighet och vill ansluta de mindre e-handlarna till Amazon. Amazon måste ändå i slutändan ta hänsyn till konkurrensen och samtidigt alla de webbutiker som redan finns i Sverige och Norden. Är den nordiska e-handeln redo att konkurrera med Amazon? Amazon har med säkerhet redan gjort analyser och det verkar som de ser möjligheter här, men även de lokala riskerna och utmaningarna är säkert noggrant undersökta. I slutändan vänds blicken mot konsumenterna, som tar det faktiska beslutet om var de ska handla. Svenska och nordiska konsumenter är inte nybörjare i att handla från utlandet, så Jeff kan nog välkomna de svenska konsumenterna med ett leende på läpparna och skratta hela vägen till banken, som han snart säkert också äger.

Är det värt att ansluta sig till Amazon eller bättre att hoppa över det? Det beror mycket på din produkt- och marknadsföringsstrategi. I vilket fall bör du förbereda dig själv på att Amazon är på väg hitåt och samtidigt ta upp det med dina medarbetare och viktigaste partners. If you can't beat them, join them. Om du inte samarbetar med dem, tvingas du istället konkurrera mot dem.

Tillbaka

Share on social media