3 nya sätt att förbättra och driva mer trafik till din e-handel

Glasögon, stockfoto.

E-handelsbranschen är i ständig förändring och det gäller att hänga med i svängarna för att lyckas attrahera nya kunder. I denna artikel tänkte därför gästbloggaren Albin Sandberg, SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, dela med sig av tre nya sätt som du kan använda för att förbättra och driva mer trafik till din e-handel.

1. Nyttja kombinerade målgrupper i Google Ads

Nyligen lanserade Google en ny uppdatering i sitt annonsverktyg Ads. En uppdatering som gör det möjligt för annonsörer att använda kombinerade målgrupper i sökannonser, även kallade textannonser:

Men vad menas egentligen med kombinerade målgrupper, kanske du undrar? 

Jo, med hjälp av kombinerade målgrupper kan du välja att skapa annonsinriktningar genom att kombinera detaljerad demografi, intressegrupper och remarketing. 

Som exempel skulle du som e-handlare kunna välja att endast visa sökannonser till användare som har besökt din webbplats, inte konverterat, och är på jakt efter ett Black Friday-erbjudande. Istället för Black Friday kan det också handla om andra typer av säsongbetonad shopping. 

För att skapa annonser med kombinerade målgrupper i Google Ads, gör du följande sätt:

  1. Skapa en ny sökkampanj eller navigera till en befintlig. 
  2. Välj Målgrupper i menyn till vänster.
  3. Klicka sedan på den blåa penn-ikonen.
  4. Välj det andra alternativet i fönstret – Bläddra. 
  5. På femte plats i listan syns Kombinerade målgrupper.
  6. Experimentera med olika segment för att rikta in dina annonser till väldigt specifika målgrupper.

2. Optimera dina bilder för visuellt sök

För ett antal år sedan lanserades Google Lens – en teknik som gör det möjligt att använda mobiltelefonens kamera för att identifiera diverse saker. Bland mycket annat kan tekniken användas för att hitta e-handlare som säljer en snygg tröja eller en snygg soffa som man har hittat. 

Om du vill fördjupa dina kunskaper om denna teknik, kan du med fördel kika in följande film från Google själva:

Numera återfinns även Google Lens bland Googles vanliga bildsök. Något som innebär att användare som vill låta sig inspireras av kläder, möbler eller liknande, nu med ett enda knapptryck kan hitta e-handlare som säljer likvärdiga produkter:

För dig som e-handlare innebär detta stora möjligheter att attrahera nya kunder som är på jakt efter just de produkter som du tillhandahåller!

Optimera dina bilder för visuellt sök genom att:

  • Använda bilder av hög kvalitet
  • Ladda upp flera produktbilder som är tagna från olika vinklar
  • Lägga till alt-texter på dina bilder
  • Komprimera dina bilder
  • Lägga till en sitemap för bilder

3. Ta hjälp av Googles nya verktyg för e-handlare

Förutom att man nyligen lanserade kombinerade målgrupper i Google Ads, släppte man också ett helt nytt verktyg dedikerat till e-handlare och andra återförsäljare – Grow My Store.

Grow My Store är ett kostnadsfritt verktyg som utvärderar kundupplevelsen på din webbshop utifrån ett tjugotal faktorer, däribland produktinformation, produktsökning och betalningsalternativ. 

Om någonting inte stämmer överens med best-practice eller de insikter som man fått från studier inom ämnet, får du förslag på hur du kan förbättra din webbshop. Bra, va? 

Avslutningsvis

Där har du det – tre nya sätt att förbättra och driva mer trafik till din webbplats. Förhoppningsvis kan du använda dessa för att ta din e-handel till nästa nivå!

Tillbaka

Share on social media